Vitamiinid ja nende mõju kehale

Vitamiinid on orgaanilised ühendid, mida on kehal vaja väikestes kogustes. Enamus vitamiine saame me toidust, kuna meie keha ise ei tooda kõiki vitamiine. Vitamiine, mida meie kehas siiski toodetakse ei sünteesita piisavas koguses, et katta selle tegelikku vajadust.

Vitamiinide vajadus võib olla väga erinev. Näiteks on inimestel vaja saada toidust vitamiin-C ehk askorbiinhapet. Koertel selline vajadus puudub. Erinevalt inimestest suudab koera organism ise sünteesida eluks vajalikus koguses C-vitamiini.

Kuna D-vitamiini leidub toidus vähe, on selle saamiseks vaja veeta aega õues päikesevalguse käes. Miks? Sest päikesevalgus aktiveerib meie kehas toimuva vitamiin-D sünteesi.

Erinevatel vitamiinidel on erinevad ülesanded ja nad on kas vesilahustuvad või rasvlahustuvad.

Rasvlahustuvad vitamiinid

Rasvlahustuvad vitamiinid talletatakse meie keha rasvkoes ja maksas. Vitamiinid A, D, E ja K on rasvlahustuvad. Rasvlahustuvaid vitamiine on lihtsam talletada kui vesilahustuvaid vitamiine. Seetõttu võivad rasvlahustuvate vitamiinide varud püsida mõnest päevast kuni mitme kuuni. Rasvlahustuvad vitamiinid imenduvad soolestikus, kui neid tarbida koos rasva sisaldava toiduga. Seetõttu ei ole rasvavaba dieet tervislik.

Vitamiin-A

Vitamiin-A on oluline rakkude kasvus ja arengus. See vitamiin toetab nahka, juukseid ja küüsi. See on vajalik igemete, näärmete, luude ja hammastele terviseks. Lisaks toetab A-vitamiin öist nägemist. On kahte tüüpi A-vitamiini. Vitamiin-A ehk retinool, mida leidub loomsetes toiduainetes nagu munad, liha, juust, maks, koor ja neerud. A-vitamiini eelühendit beetakaroteeni leidub värvilistes toitudes nagu porgandid, kõrvits, maguskartul, brokkoli ja tumedates lehtviljades. Be More Detox supertoidusegu toetab A-vitamiini saamist toidust.

Vitamiin-D

Vitamiin-D on vajalik kaltsiumi imendumiseks, mis loob aluse tugevatele luudele ja hammastele. Keha on võimeline ise D-vitamiini tootma, kui me veedame aega päikesevalguse käes. D-vitamiini leidub vaid vähestes toiduainetes, milleks on kala ja mõned seened.

Vitamiin-E

Vitamiin-E kaitseb rasvhappeid, toetab lihaseid ning kaitseb punaseid vereliblesid. Lisaks sellele on vitamiin-E oluline antioksüdant. Parimateks vitamiin-E allikateks on munad, taimeõlid, pähklid ja seemned. Hea E-vitamiini allikas on ka acai marja pulber.

Vitamiin-K

K-vitamiini on vaja vere hüübimiseks. Seda vitamiini saad spinatist, brokkolist, rohelistest lehtviljadest ja maksast.

Vesilahustuvad vitamiinid

Vesilahustuvate vitamiinide varudena salvestamine on kesine. See osa vitamiinidest, mida keha ei suuda koheselt ära kasutada, väljutatakse uriininiga. Seetõttu on vesilahustuvaid vitamiine vaja saada toiduga tihedamini kui rasvlahustuvaid vitamiine. Vesilahustuvad vitamiinid on C ja B.

Vitamiin-C

C-vitamiin tugevdab veresoonte seinu, toetab haavade paranemist ja raua imendumist. C-vitamiini leidub tsitrusviljades, melonis, marjades, paprikas ja brokkolis. Be More Be Active supertoidupulber on väga hea C-vitamiini allikas (1 spl katab päevase C-vitamiini vajaduse). Ka Be Beautiful supertoidusegus, maca pulbris ja baobabi pulbris on palju C-vitamiini.

Vitamiin-B1

B1-vitamiin on vajalik ainevahetuse toetamiseks. See aitab kaasa seedeprotsessidele, toetab isu ja närvide tööd. Heaks allikaks on Be More Be Fit supertoidusegu (2 spl katab päevase B1-vitamiini vajaduse).

Vitamiin-B2

B2-vitamiin on vajalik energia ainevahetuses. See toetab neerupealsete funktsiooni, nägemist ja nahka. Hea B2-vitamiini allikas on klorella pulber.

Vitamiin-B3

B3-vitamiini on vaja energia ainevahetuseks ja normaalse kasvu toetamiseks. B3-vitamiin on vajalik ka kolesterooli langetamisel.

Vitamiin-B5

Vitamiin-B5 toetab energia ainevahetust ja aitab tasakaalustada veresuhkru taset.

Vitamiin-B6

See vitamiin toetab valkude ja süsivesikute ainevahetust ning energia tootmist. B6-vitamiini on vaja ka närvide efektiivseks toimimiseks ja vereloomeks. Heaks allikaks on baobabi pulber (2 spl katab päevase B6-vitamiini vajaduse).

Vitamiin-B7

B7-vitamiin ehk biotiin on vajalik toimivaks ainevahetuseks.

Vitamiin-B9

See vitamiin on eriti oluline rasedatele naistele, kuna aitab vältida loote arengu häireid. B9-vitamiin on oluline osa DNA, RNA, punaste vererakkude ja osade aminohapete tootmisel. Be Active supertoidusegus leidub B9-vitamiini.

Vitamiin-B12

B12-vitamiini on vaja punaste vereliblede tootmiseks, DNA, RNA ja närvirakkude ülesehituseks. B12-vitamiini saab vaid loomsetest toiduainetest.

Parimad B-vitamiini allikad

Et saada toidust kätte kõik kaheksa B-vitamiini on vaja süüa täisteraviljatooteid, mune, piimatooteid, läätsi, seemneid, pähkleid, rohelisi lehtvilju, köögivilju, puuvilju ja liha. B vitamiinidega toetavad sinu keha Be More toodetest Be Fit, Detox , Be Beautiful ja Be Active supertoidusegud ning goji marjad, klorella, baobabi ja spirulina pulbrid.

Koostas toitumisnõustaja Riin Reimer

Kasutatud kirjandus:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/195878.php#types

https://www.readersdigest.ca/health/healthy-living/13-essential-vitamins-your-body-needs-stay-healthy/

https://www.livescience.com/51975-vitamin-a.html

https://www.medicalnewstoday.com/articles/324590.php

https://www.healthxchange.sg/food-nutrition/food-tips/vitamin-b-best-food-sources-signs-deficiency

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata.