Valgu jõud

Valk on oluline komponent juba raku tasandist alates. Küüned ja juuksed koosnevad peamiselt valgust. Keha kasutab valku, et kahjustunud kudesid taastada. Lisaks on vaja valke, et luua ensüüme, hormoone ja teisi kehas toodetavaid keemilisi ühendeid. Valk on ehitusmaterjaliks luudele, lihastele, kõõlustele, nahale ja verele.

Koos rasva ja süsivesikutega kuulub valk makrotoitainete rühma, kuna seda vajab meie keha suhteliselt suurtes kogustes. Vitamiinid ja mineraalid kuuluvad mikrotoitainete rühma, kuna neid meie keha vajab suhteliselt väikestes annustes. Aga erinevalt rasvast ja süsivesikutest, meie kehad ei talleta valgu tagavarasid. Seega peab vajalik kogus valku tulema igapäevasest toidust.

Tõde on aga see, et me vajame vähem täisväärtuslikku valku, kui arvame. Siiski on kasulik saada vajalik valgu kogus kvaliteetsest ja täisväärtuslikust toidust.

Me kõik oleme kuulnud müüti, et süües rohkem valku, saame rohkem lihasmassi. Tegelikult on regulaarne trenn ainus viis lihasmassi suurendamiseks. Kehal on vaja mõõdukas koguses valku, et toimida efektiivselt. Suur annus valku, ei anna sulle jõudu juurde. Keha suudab valgust energiat andvat glükoosi toota. Siiski on see topelt pingutust vajav protsess, võrreldes rasvade ja süsivesikute glükoosiks muutmisega. Meie keha vajab 0,8-1,5 g valku 1 kg kehamassi kohta.

Kliinilised uuringud tõestavad, et valgurikas dieet aitab kaasa täiskõhutunde tekkimisele ja näljatunde vähenemisele. Täiskõhutunde tekkimine on suurem, kui kõrge rasva või süsivesikuterikka dieedi puhul. Mitmed uuringud leidsid, et valgurohke dieet vähendas umbes 10% tarbitud päevasest kalorite hulgast (umbes 200 kalorit). See võib olla üks põhjus, miks valgurohke dieet on efektiivne kaalu langetamisel.

On tõendeid, et valgurohke toitumine võib aidata kaasa märkimisväärsele kaalulangusele. Kuue kuulise uuringu jooksul vähenes valgurikkal dieedil olnud inimeste kehakaal 2 kg rohkem, võrreldes teiste dieetidega.

Kanepivalgu pulber

Kanepivalgu pulber on kergesti seeditav, muutes valgu ja teiste toitainete omastamise väga heaks. Kanepivalku peetakse üheks parimaks taimse valgu allikaks, kuna see sisaldab heas koguses kiudaineid. See kooslus parandab seedimist ja tasakaalustab veresuhkru taset. Lisaks on kanepivalgu pulbris omega-3 rasvahappeid, mis toimivad põletikku vähendavalt, neuroloogilisi haiguseid ennetavalt ja kaalulangetust soosivalt.

Kollageen

Kollageen on kehas kõige rikkalikumalt levinud valk. Seda leidub lihastes, nahas, veres, luudes, liigestes ja kõõlustes. Seetõttu on mitmeid põhjuseid, miks  kollageeni pulbrit oma toitudesse lisada.

Hea uudis on, et keha ise toodab kollageeni. Aga alates 25 eluaastast kollageeni tootmine kehas väheneb. Kollageeni tootmist pärsivad ka elustiili harjumused näiteks suitsetamine, liigne päevitamine ja ebatervislik toitumine. Leidub ka haiguseid, mis oluliselt vähendavad kehas leiduvat kollageeni. Kollageeni vähenedes hakkavad ilmnema kortsud, nahk lõtvub ja võivad tekkida isegi liigese valud.

Riisivalgu pulber

Kuigi riisivalk sisaldab kõiki asendamatuid aminohappeid, on selles liiga madal lüsiini osakaal. Seetõttu ei peeta riisivalku täisväärtuslikuks. Ühes uuringus võrreldi riisivalgu ja vadakuvalgu mõju noorte sportivate meeste hulgas. Uuring kestis kaheksa nädalat, mille jooksul üks rühm tarbis igapäevaselt 48 g riisivalku ja teine sama palju vadakuvalku. Uuriti meeste kehalist arengut, lihasjõudu ja taastumist. Tulemused olid väga sarnased.

Spirulina

See sinakas roheline vetikas on tohutu toitainete allikas. Kaks supilusikat spirulinat (20 g) annab sulle 12,8 g täisväärtuslikku valku, 22% päevasest soovitatavast raua ja tiamiini annusest ning 42% päevasest vase annusest.

Spirulina sisaldab veel paraja annuse magneesiumit, riboflaviini, mangaani, kaaliumit ja väiksemas koguses teisi vajalikke toitaineid, kaasa arvatud asendamatud rasvhapped.

Spirulinaga tehtud tervise alased uuringud toovad välja selle supertoidu positiivse mõju immuunsusele. Ka on leitud, et spirulina aitab vähendada kõrget vererõhku ning aitab tasakaalustada veresuhkru ja kolesterooli taset.

Klorella

50-60% klorellast moodustab valk. Klorella on täisväärtuslik valguallikas. Lisaks leidub klorellas palju vitamiine, mineraale, antioksüdante ja omega-3 rasvhappeid. Klorellast võib olla abi veresuhkru taseme tasakaalustamisel ja insuliini tundlikkuse tõstmisel.

Koostas toitumisnõustaja Riin Reimer

 

 Kasutatud kirjandus:

https://draxe.com/vegan-protein-powder/

https://www.webmd.com/men/features/benefits-protein#1

https://www.healthline.com/health/collagen-powder-benefits

https://www.healthline.com/nutrition/best-protein-powder#section7

https://www.healthline.com/nutrition/protein-for-vegans-vegetarians#section9

https://www.healthline.com/nutrition/benefits-of-chlorella#section2

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata.