Mis võib põhjustada stressi ja kas toiduga saab stressi vastu?!

Ärevus võib olla elukvaliteeti langetav seisund, millega kaasneb pikaajaline stress ja üldise tervise halvenemine. Mõistlik on leevendada meeleolu häireid looduslikke vahenditega, mis aitavad lahendada probleemi põhjuseid. Ainult tagajärgede likvideerimisest ei pruugi piisata. Mitmed uuringud on leidnud seoseid toitumisvalikute ning vaimse seisundi ja käitumise vahel.

Põletikke alandavad toidud

Põletikke alandavad toiduained on olulised neurotransmitteritele, mis sünteesivad ja tasakaalustavad meeleolu ja stressitaluvust. Lisaks on oluline süüa tervislikke rasvu, töötlemata süsivesikuid ja vähese rasvasisaldusega loomset valku või erinevaid taimseid valguallikaid. Ärevusnähtude leevendamiseks tarbige kindlasti ka B-vitamiini, magneesiumi, oomega-3 ja taimsest allikast pärit kaltsiumi sisaldavaid toiduaineid.

Head valikud on: looduslikult püütud kala, mahe veiseliha, mahe kanaliha, maitsepärm, vabapidamisel olevate kanade munad, lehtköögiviljad, värsked köögiviljad, värsked puuviljad, vetikalised, tervislikud rasvad (nt avokaado, kookosõli ja oliiviõli), oad, kaunviljad, pähklid, seemned, töötlemata teraviljad.

Vältige suhkrurikkaid ja töödeldud toite

Uuringud näitavad, et kõrge glükeemilise indeksiga toitude tarbimine võib suurendada ärevuse ja depressiooni teket. Suhkru ja töödeldud süsivesikute tarbimine põhjustab veresuhkrutaseme suuri kõikumisi, põhjustades ärevust, närvilisust ja väsimust. Veresuhkrutaset kõigutavad toidud põhjustavad meeleolumuutusi ja alandavad energiataset, muutes ärevuse sümptomite kontrolli alla saamise keerulisemaks. Sellised toidud suurendavad ka põletikulisi protsesse, mõjutavad aju tööd ja neurotransmitterite funktsiooni.

Tervisliku veresuhkrutaseme hoidmiseks ja ärevusnähtude leevendamiseks vältige töödeldud toiduaineid ja kõrge glükeemilise indeksiga toite näiteks: küpsetised (saiakesed ja küpsised), magustatud joogid, kiirtoidud, praetud toidud, töödeldud lihatooted (paneeritud liha) ja rafineeritud teraviljad (jahud, hommikusöögi helbed).

Piira kofeiini ja alkoholi tarbimist

Liiga palju kofeiini või alkoholi soodustavad tujukust ja närvilisust. Uuringud näitavad, et liigse kofeiini tarbimine võib esile kutsuda ärevust ja paanikahäireid. Neile kellel on kalduvus kogeda sotsiaalset ärevust, on kofeiini suhtes eriti tundlikud. Piirake kohvi või musta tee tarbimist ainult ühe tassini päevas või loobuge kofeiini sisaldavatest jookidest täielikult.

Magneesium

Magneesium aitab lõdvestada lihaseid ja rahustada närvisüsteemi. Magneesium mõjutab hormoonide regulatsiooni, mis mõjuvad ajule rahustavalt ja lõõgastumist soodustavalt. Magneesiumist on abi ärevuse, seedeprobleemide, lihasspasmide ja unehäirete korral.

B-vitamiinid

B-vitamiinid aitavad vähendada stressi ja stabiliseerivad meeleolu. B6-vitamiin toimib kui looduslik ärevuse alandaja. B6 aitab tõsta tuju, tasakaalustada veresuhkrutaset ja toetab närvisüsteemi. B6-vitamiini puuduse sümptomiteks on ärevus, ärrituvus, depressioon, meeleolu muutlikus, lihasvalud ja väsimus. B12-vitamiin on oluline mikrotoitaine, mis mõjub kroonilise stressi, meeleoluhäirete ja depressiooni vastaselt. B12 suurendab keskendumisvõimet, tõstab energiataset ja tasakaalustab närvisüsteemi.

Hapendatud toidud

Soolestiku ja aju vaheline koostöö mõjutab meie meeleolu, kuna suur osa (umbes 95%) serotoniini retseptoritest asuvad soolestiku limaskestas. On uuritud probiootikumide mõju ärevuse ja depressiooni ravis. On leitud seos probiootiliste toitude ja sotsiaalse ärevuse vähenemise vahel. Probiootikumirikaste toitude nagu hapukurk, hapukapsas ja keefiri tarbimine vähendas ärevusega seotud sümptomeid.

Be More supertoidud, mida on kasulik tarbida stressi ja ärevuse korral: spirulina pulber, Be Active supertoidusegu, Be Beautiful supertoidusegu, Be Fit supertoidusegu, Detox supertoidusegu, toorkakao pulber ja kanepiseemned. Be More toorbatoonid on heaks vahepalaks, et tasakaalustada veresuhkru taset, kui sul on kiire. Üks toorbatoon on selleks piisav.

Koostas toimistnõustaja Riin Reimer

 

Kasutatud kirjandus:

https://draxe.com/health/natural-remedies-anxiety/

https://draxe.com/nutrition/fermented-foods-reduce-social-anxiety/

https://www.health.harvard.edu/blog/nutritional-strategies-to-ease-anxiety-201604139441

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata.