Kuidas toitumisega laste väsimust vähendada?

Sügis-talvisel perioodil, kui päikesepaistelisi päevi on järjest vähem ning lastel on pikad lasteaia- ja koolipäevad, puutuvad paljud vanemad kokku sellega, et nende lapsed on rohkem väsinud, halvemas tujus ja/või rohkem stressis. Selle vähendamiseks on mitmeid viise ning toit võib olla üks vahenditest oma lapse tervise toetamiseks ja immuunsuse tõstmiseks. 

Paku lapsele hapendatud toite

Soolestik ja seal elavad bakterid mängivad olulist rolli lapse hea enesetunde ja tervise tagamisel. Kõige lihtsam ja parem viis oma soolestikku toetada on probiootiliste bakterite abil, mida leidub hapendatud toitudes. Probiootilised bakterid aitavad tugevdada immuunsüsteemi, kaitsevad kahjulike bakterite eest ning parandavad seedimist ja toitainete imendumist. Mitmed uuringud näitavad, et soolestiku tervis mõjutab otseselt organismi stressitaset ja lapse tuju. Seega, et suurendada kasulike bakterite hulka organismis, tuleks tarbida hapendatud toite – näiteks hapendatud kapsas ja kurgid, jogurt, keefir. Jogurti ja keefiri saab teha lapse jaoks atraktiivsemaks näiteks Be More supertoidusegude abil.

Süsivesikute roll toitumises

Väsimusega võitlemisel on oluline koht ka süsivesikutel, kuna need on lapse kasvava organismi esmasteks energiaallikateks. Kui valida rafineeritud ja suuri suhkrukoguseid sisaldavaid tooteid, siis need pigem süvendavad lapse väsimustunnet ja halba tuju. Süsivesikutest tuleks eelistada täisteravilja tooteid, mis sisaldavad kiudaineid ning kasulikke toitaineid. Kiudained tekitavad pikaajalisema täiskõhutunde, aitavad vältida kõhukinnisust ning vältida veresuhkru liiga kiiret tõusu, aeglustades glükoosi imendumist. Kui energia vabaneb ühtlasemalt, ei teki lapsel järske tujumuutuseid, kus ühel hetkel on ta rõõmus ja energiline ning teisel loid ja väsinud. Kiudained aitavad hoida ka lapse kaalu kontrolli all ja seeläbi ei pääse ka haigused nii kergesti kimbutama – ühelt poolt nõrgestab/koormab ülekaal lapse organismi, teiselt poolt avaldab otsest mõju lapse tujule.

Tervislikud rasvad aitavad ärevust vähendada

Olulised on ka tervislikud rasvad, nagu omega-3-rasvhapped, mida leidub rasvases kalas, avokaados, pähklites ja seemnetes, sh ka Be More kooritud kanepiseemnetes.  Lisaks kasulikele rasvadele, sisaldavad pähklid ja seemned veel B-grupi vitamiine, mis mängivad olulist rolli väsimuse peletamisel. Seemneid ja pähkleid võib süüa ka niisama või lisada putrudele ja smuutidele. Kui lapsele ei maitse avokaado, siis võib sellest valmistada põnevaid rohelisi kastmeid või see hoopiski smuuti sisse ära peita. Uuringud on näidanud, et kasulikud rasvhapped avaldavad positiivset mõju südamele ning aitavad  kaasa stressi ja ärevuse vähendamisele, kontsentratsioonivõime suurendamisele ning tuju parandamisele.

C-vitamiin aitab olla terve ning energiline

Läbi aegade on C-vitamiini peetud asendamatuks nii haiguste ennetamisel kui ka väsimuse leevendamisel. Samuti on mõned uuringud näidanud, et C-vitamiin aitab kaasa ka stressi vähendamisele. Kuna C-vitamiin kuumutamisel hävib suuremas osas, siis tuleks vitamiini poolest rikkaid toiduained tarbida pigem toorelt. Seda sisaldavad kõik tsitruselised, mustsõstrad, maasikad, paprika, aga ka näiteks toorkakao ja Goji marjad või Be Smart supertoidusegu. Enamikule lastele meeldib šokolaad, miks mitte asendada tavapärased šokolaadid toorkakao tuumadega, mida niisama näksida, lisada pudrule või smuuti sisse. 

Toitumisnõustaja Julia Bõstrova

Kasutatud kirjandus: 

https://www.everydayhealth.com/diet-nutrition-pictures/how-to-reduce-stress-with-diet.aspx

https://health.usnews.com/wellness/for-parents/articles/foods-for-anxiety-lower-kids-stress-levels-with-these-healthy-choices

https://www.health.harvard.edu/blog/nutritional-strategies-to-ease-anxiety-201604139441

Eesti liikumis-ja toitumissoovitused, 2016.

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata.