Kuidas saada oma laps tervislikult sööma?

Väikelapsed õpivad tunnetama maailma, suhtlema ja kontrolli saavutama. Lastel on väga vähe valikuvõimalusi oma elu üle. Üks esimesi kohti, kus laps õpib kontrolli saavutama, on söögilaua taga. Vanemad võivad olla toeks, et laps saaks nautida oma piiratud võimalusi, andes mudilasele vabaduse valida mida ta sööb.

See ei tähenda, et väikelaps määrab mida ta lõunaks sööb. Vanematel roll on vastutada selle eest, et lapse toidulaual oleksid tervislikud valikud. Lapse ülesanne on nende valikute vahel otsusta, mida ta sööb ja kas ta sööb. Vanemad saavad suunata last tervislike valikute suunas läbi osavate nippide ja võtete. Last ei saa sööma sundida. Tervislikke toitumisharjumusi on võimalik saavutada läbi innustamise ja toredate söögikordade.

Tervislikud toitumisharjumused.

Lase oma lapsel valida, kui palju ta süüa tahab. Serveeri taldrikule väikesed portsjonid ja lase lapsel toitu juurde küsida.

Ole kannatlik. Teinekord on vaja pakkuda lapsele uut toitu 15 korda, enne kui mudilane seda maitsma soostub.

Lase oma lapsel aidata. Lase lapsel valida, milliseid tervislikke toite poest osta. Kaasa lapsi toidu valmistamisse ja laua katmisele. Lapsed söövad palju parema meelega, kui nad on osalenud söögikordade ettevalmistamisel.

Tee toidukorrad lõbusaks. Kasuta küpsisevorme, et lõigata huvitava kujuga toite. Serveeri toit loovalt ja lustakalt.

Paku valikuid. Selle aseme, et lihtsalt köögivilju taldrikule tõsta, lase oma lapsel valida, millist ta soovib. „Kas sa soovid brokkolit või lillkapsast?“

Serveeri uusi toiduaineid koos tuttavate söökidega, mis sinu lapsele maitsevad. See teeb uute maitsete proovimise lapsele lihtsamaks.

Kasuta dipikastmeid. Innusta oma last proovima uusi köögivilju, lastes tal kasta neid tervislikesse kastmetesse. Dipikastmena võib kasutada hummust, jogurtit või tervislikku salatikastet.

Ole eeskujuks. Kui sa sööd lapse ees mitmekesist tervislikku toitu, innustad sa ka teda tervislikult sööma.

Toredad söögikorrad

Anna oma lapsele aega. Teata kümme minutit ette, enne kui on aeg sööma tulla. Lapsed võivad olla nii mänguhoos, et neil puudub söögiisu. Teavitades oma last algavast söögikorrast, annad mudilasele võimaluse end ümber häälestada.

Loo söögikorraga seotud harjumusi. Lastele sobib rutiin. Neile meeldib, kui nad teavad, mis toimuma hakkab. Sööge kindlatel kellaaegadel. Hästi mõjub, kui igaühel on oma kindel koht laua taga.

Tegelege söögilaua taga ainult söömise ja ühise kvaliteetaja veetmisega. Ärge lubage lapsel söögi ajal mänguasjadega mängida, raamatut lugeda või telekat vaadata. Seletage oma lapsele, kui tähtis on koos söömine.

Looge söögilauas meeldiv õhkkond. Laps ootab innuga söögikordi, mis on toredad. Vältige söögilaua taga tülitsemist ja negatiivsust.

Ära oota lapselt liiga palju. Ära nõua lapselt söögilaua kombeid, mis on tema eale liiga keerulised ja väljakutsuvad.

Laps ja snäkid

Laps peaks sööma päevas kolm põhitoidukorda ja kaks vahepala.

Ära paku lapsele snäkke vahetult enne toidukorda. Laps sööb toitu parema meelega, kui tal on kõht tühi.

Kui laps keeldub söömast põhitoidukorra ajal, siis sa võid talle pakkuda paari tunni pärast tervislikku vahepala. Kui laps keeldub ka tervislikust vahepalast, paku talle sööki järgmisel põhitoidukorral. Lapsed tavaliselt söövad järgmisel toidukorral. Tähtis on jääda pakkuma tervislikke valikuid.

Kui laps ei söö köögivilju

Enamus lapsi sööb mõningaid puuvilju ja tooreid köögivilju, mis on heaks alternatiiviks küpsetatud köögiviljadele.

Osadele lastele meeldib vokitud köögiviljade krõmpsuv tekstuur. Mõned lapsed on nõus proovima ube või riivitud porgandit.

Sa võid hakkida ja püreestada köögivilju, lisades neid kastmetesse.

Millega tasub arvestada?

On palju mida saab ära teha, et innustada oma last tervislikult toituma. Kuid on ka asju, mida tasub vältida.

Ära sunni last oma taldrikut tühjaks sööma. Kui lapsel on kõht täis, peab tal olema õigus ka söömine lõpetada.

Ära pea läbirääkimisi. Söömisega ei tohiks siduda ähvardusi, karistusi, altkäemakse ja kingitusi. See loob sinu ja lapse vahelist võimuvõitlust.

Tervislikud magustoidud

Smuutid, puuviljasalatid, toorbatoonid, toormaiustused jne on head alternatiivid kommidele ja saiakestele.

Be More supertoite võib kasutada oma lapse söökide toitainetega rikastamisel. Erinevaid supertoite ja segusid võib lisada smuutidesse, müslile, maitsestamata jogurtisse, pudrule ja kodustesse magustoitudesse.

Be More toorbatoonid on hea snäkk autosse, reisile ja siis, kui on liiga kiire, et midagi lapse jaoks ise valmistada.

Koostas toitumisnõustaja Riin Reimer

 

 Kasutatud kirjandus:

https://healthywa.wa.gov.au/Articles/U_Z/What-to-do-if-your-toddler-refuses-food

https://familydoctor.org/when-your-toddler-doesnt-want-to-eat/

https://kidshealth.org/en/parents/toddler-meals.html

 

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata.