Kõik kollageenist II osa

Eelmises postituses tegime juttu Be More uutest kollageenipulbritest ning koostisest. Seekord läheme veelgi kaugemale – räägime milline on kollageeni mõju meie kehale ning teeme tutvust veisekollageeniga.

Mis on veise kollageen?

Seda tuntakse ka kui veise kõhre või veiseliha kollageeni. Želatiin on veisest pärinev hüdrolüüsitud kollageeni vorm, mis on sisuliselt lagundatud kollageen. Veise kollageen on looduslikult esinev valk, mida leidub veiste kõhredes, luudes ja nahas. See kollageeni vorm on väga sarnane meie endi kehas leiduvale kollageenile. Veise kollageen sisaldab I ja III tüüpi kollageeni. (Loe rohkem eelmisest blogist „Kõik kollageenist I osa“I ja III tüüpi kollageen on naha, juuste, küünte, lihaste, kõõluste, sidekoe, luude, igemete, hammaste, silmade ja veresoonte peamiseks komponendiks ning need moodustavad kokku üle 90 protsendi meie keha kollageenivarudest.

Veise kollageen sisaldab rikkalikult aminohapet glütsiin, mis on vajalik DNA ja RNA ahelate moodustamiseks, mis on oluline keharakkude geneetilise alustalana. Glütsiin on ka üks kolmest kreatiini moodustavatest aminohappest. Kreatiin toetab lihaste kasvu ja aitab treeningutel kaasa energia tootmisele. Veise kollageen sisaldab ka aminohapet proliin, mis toetab keha enda kollageeni tootmist.

Veise kollageeni seedimine

Kollageeni sisaldavaid toite ja toidulisandeid tarbides on vaja kehal seda valku tõhusalt lõhustada ja tekkinud osakesi ka otstarbekalt kasutada. Seedesüsteemi tööks on kollageeni valgu lagundamine peptiidideks ja aminohapeteks, mida on kehal lihtsam omastada. Seejärel imenduvad väiksemaks lõhustatud osakesed peensoolest verre. Verega transporditakse tekkinud molekulid erinevatesse keha piirkondadesse, kus nad uuesti kollageenina üles ehitatakse.

Toidust saadud kollageeni seedimine ei pruugi olla kõige tõhusam, sest tulemuseks on väga suured peptiidide ahelad, mida kehal on keeruline kasutusse võtta. Lahenduseks on hüdrolüüsitud kollageeni lisandite tarbimine, mis tähendab, et kollageen on juba lagundatud kergemini seeditavaks ja kehale lihtsamini omastatavaks vormiks.

Kui palju kollageeni peaks tarbima?

Oluline on teada, et kollageen on valk, seega on selle tarbimine seotud inimese isikliku valgu vajadusega. Soovituslik on päevas tarbida umbes 10 grammi hüdrolüüsitud kollageeni aga kui te olete väga aktiivse eluviisiga, esineb liigesevalu või teie küüned ja juuksed on haprad, võib tarbida kuni 30-grammi päevas. Kollageeni pulbrit võib lisada näiteks smuutisse või teistesse jookidesse.

Kui kaua võtab aega, kuni need toidulisandid tegelikult midagi muutuma hakkavad?

Positiivsete muutuste ilmnemine on väga individuaalne. Kui kollageeni tarbida (30 g päevas) liigesevalu tõttu, siis võite tunda erinevust 3-6 nädala pärast. Kui te kasutate kollageeni naha, juuste ja küünte jaoks, hakkate tulemusi märkama umbes kahe või kolme kuu pärast. Mõningat positiivset mõju märgatakse tavaliselt juba peale nelja nädalast kuuri.

C-vitamiin ja hüaluroonhape

Uuringud näitavad, et C-vitamiin suurendab I tüüpi kollageeni sünteesi kehas ja vähendab oksüdatiivset stressi. Hüaluroonhape on aine, mida keha ise toodab – kõige rohkem leidub seda nahas, sidekoes ja silmades ning selle peamine ülesanne on niiskuse säilitamine.

C-vitamiin on oluline hüaluroonhappe ja kollageeni sünteesiks. Hüaluroonhape on kasulik näiteks liigesevalu leevendamiseks, sest ilma piisava C-vitamiini tasemeta ei suuda keha hüaluroonhapet sisaldavatest toitudest täielikult kasu lõigata. Ühes uuringus on leitud, et hüaluroonhape aitab suurendada kehasisest kollageeni tootmist. Selle tase loomulik tase hakkab kehas vanusega vähenema, kuid C-vitamiini ja aminohapete rikaste toitude söömine aitab tõsta hüaluroonhappe ja kollageeni taset kehas. Mõlemad mängivad suurt rolli ilusa naha jaoks.

Be More kollageenitooteid

Be More naturaalne hüdrolüüsitud kollageeni pulber on suurepärase maitsega lisand – 2 supilusikat segu päevas toetab nahka, liigeseid ja lihaseid. Valikus on kaks maitset, millest üks hapukam ning teine magusalt marjase maitsega. 

COLLAGEN EDITION Buckthorn’n’Lemon on valmistatud hüdrolüüsitud kollageenist ning külmkuivatatud astelpaju-, sidruni-, karusmarja- ja camu-camu pulbritest. 

COLLAGEN EDITION Raspberry ‘n’ Cherry on valmistatud hüdrolüüsitud kollageenist, külmkuivatatud vaarika-, kirsi-, sidruni- ja camu-camu pulbritest. 

Koostas toitumisnõustaja Riin Reimer

 

Kasutatud kirjandus:

https://www.healthline.com/nutrition/hyaluronic-acid-benefits

https://draxe.com/nutrition/bovine-collagen/

https://www.wellandgood.com/good-looks/how-much-collagen-should-you-take/

https://www.medicalnewstoday.com/articles/325344#summary

https://www.healthresearchpolicy.org/too-much-collagen-is-it-possible/

https://www.healthline.com/health/ways-to-boost-collagen#foods-rich-in-vitamin-c

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata.