Kõik kollageenist I osa

Mis on kollageen ja miks peaksime kasutama kollageeni sisaldavaid toidulisandeid? Sellest blogist leiad vastused paljudele kollageeniga seotud küsimustele.

Kollageen on kõige enam levinud valk kehas. Valgud koosnevad aminohapetest. Aminohapped koosnevad peptiididest. Peptiide on kehal lihtsam omastada kui valke, kuna need on oma suuruselt väiksemad. Peptiidid imenduvad läbi naha ja soolestiku kergemini, mis aitab neil kiiremini vereringesse jõuda. Seega on kollageeni peptiidid lagundatud kollageeni osad ning keha poolt kergemini omastatavad.

Hüdrolüüsitud kollageen vs kollageenipeptiidid

Olenemata sellest mis on toidulisandi pakendile märgitud, pole tegelikult mingit vahet hüdrolüüsitud kollageenil ja kollageeni peptiidel. Mõlema märgistusega kollageenid on läbinud protsessi, mida nimetatakse hüdrolüüsiks. Selles protsessis lagundatakse kollageen üksikuteks hüdrolüüsitud kollageenipeptiidideks, et suurendada kollageeni imendumist. Lisaks sellele, et hüdrolüüsitud kollageenipeptiidid on biosaadavamad, on neil ka väiksem molekulmass. See muudab hüdrolüüsitud kollageeni kergestilahustuvaks.

Siiani on tuvastatud vähemalt 28 eri tüüpi kollageeni. Osa kollageeni tüüpe on keha jaoks suurema kasuteguriga ja seega eelistatakse neid toidulisandite valmistamisel. Be More kollageenipulbrites kasutatav veise kollageen on saadud lehmade lihastest, luudest ja nahast ning sisaldab peamiselt I ja III tüüpi kollageeni. Need on inimese kehas kaks kõige enam levinud kollageeni tüüpi.

I tüüpi kollageen

I tüüpi kollageen on kõige rikkalikum valk, mida inimestel leidub. I tüüp aitab moodustada nahka, luid, kõõluseid, sarvkesta, veresoonte seinu ja muid sidekudesid. Kui otsite kollageeni lisandit kauni naha jaoks, on I tüüp parim valik, kuna see on sõna otseses mõttes naha ehitusmaterjaliks. Vananedes väheneb meie kehas toimuv kollageeni tootmine, mistõttu on kollageeni sisaldavate toidulisandite tarbimine igati õigustatud. I tüüpi kollageeni võib leida näiteks veise kollageeni sisaldavatest toidulisanditest.

III tüüpi kollageen

III tüüpi kollageeni leidub palju nahas ja siseorganites. Sarnaselt I tüüpi kollageenile, leidub seda sageli toidulisandites, mis on loodud just naha elastsuse ja tugevuse tõstmiseks.

Mida ütlevad uuringud?

Ühes väikses uuringus, milles osales 53 meest, uuriti kollageeni sisaldavate toidulisandite mõju treeningtulemustele. Uuringus osalejad tarbisid päevas 15 g kollageeni või platseebo tablette. Osalejad tegelesid regulaarse treeninguga 12 nädalat. Peale katseperioodi lõppu selgus, et kollageeni tarbinud meestel oli oluliselt suurem lihasmassi kasv, võrreldes platseebo lisandit tarbinud meestega.

Väikeses 30 osalejaga uuringus tarbisid pooled osalejatest 6 kuu jooksul 16 g kollageeni. Kollageeni tarbinud uuritavate rühmas suurenes arterite elastsus ja langes halva kolesterooli tase.

Ühes uuringus uuriti kollageeni vananemisvastaseid omadusi. 35-55 aastased naised tarbisid 2,5-5g hüdrolüüsitud kollageeni üks kord päevas kaheksa nädala jooksul. Juba peale neljandat nädalat tõusis katsealuste naha niiskustase, vähenes naha kuivus ja karedus ning nahk nägi noorem välja.

Be More kollageenitooted

COLLAGEN EDITION Buckthorn’n’Lemon on suurepärane kollageeni allikas. See ilusegu toetab keha loomuliku kollageeni moodustumise protsessi, sisaldades lisaks hüdrolüüsitud kollageenile ka C-vitamiini ja mangaani. E-vitamiin toimib antioksüdandina, toetades naha loomulikku ilu. Sellel on värskendavalt tsitruselise maitsega – astelpaju ja sidruni hapukas kooslus mängib kergelt Su keele ja maitsemeeltega.

COLLAGEN EDITION Raspberry ‘n’ Cherry sisaldab lisaks hüdrolüüsitud kollageenile ka C-vitamiini, E-vitamiini, mangaani, foolhapet ja vaske. Segus sisalduv kaalium toetab närvisüsteemi. Sellel on mõnusalt marjane maitse – taevalik kodumaiste kirside ja vaarikate kooslus, mis paitab Sinu maitsemeeli.

Be More valikus on ka puhas kollageenipulber. Kollageenipulbril endal on neutraalne ja pigem pähkline maitse.

 

Koostas toitumisnõustaja Riin Reimer

 

Kasutatud kirjandus:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/326701#about

https://draxe.com/nutrition/collagen-vs-gelatin/

https://draxe.com/nutrition/hydrolyzed-collagen-peptides/

https://draxe.com/nutrition/best-types-of-collagen/

https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT03293004

https://www.pnas.org/content/pnas/78/5/2879.full.pdf

https://academic.oup.com/ajcn/article/105/1/5/4569856

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata.