Chia ehk õlisalvei seemned

Chia seemed ehk õlisalvei seemed kasvavad chia taime küljes (Salvia hispanica), mis kunagi oli peamine saagitaim Mehhikos ja Guatemalas. “Chia” on iidne maiade sõna, mis tähendas tugevust. Viimastel aastatel on seemed saanud väga populaarseks üle kogu maailma. Kas teadsid, et need kuuluvad maailma ühtede tervislikema toitude hulka? Chia seemneid võib leida nii musti kui valgeid, aga värv ei mõjuta toiteväärtust. Seemned imavad kiirelt vedelikku endasse (isegi 10-12 korda suurenedes) ja seetõttu on neid soovitatav süüa juba leotatud kujul. Kui chia seemned söögitorus paisuvad, võib tulemusena moodustuv geeljas vedelik põhjustada seedekanalis ummistuse.

Salvia hispanica.

Kasulikkus tervisele

Chia seemed sisaldavad endas palju organismile ja ajule vajalikke toitaineid:

• Polüküllastumata rasvhappeid nagu omega-3

• Kiudained

• Valk

• Kaltsium

• Fosfor

• Tsink

Chia seemned sisaldavad 40% kiudaineid, mis teeb need maailma ühtedeks parimateks kiudainete allikaks. Samuti sisaldub neid palju valku, mis on muudab need eriti väärtuslikuks taimetoitlaste menüüs. Kõige paremini on aga seemned tuntud taimsete omega-3 rasvhapete sisalduse poolest. Vitamiinisisaldus on neil küll väike, aga selle asemel sisaldavad chia seemned palju olulisi antioksüdante ja mineraale nagu magneesium, raud, seleen, vask, mangaan, fosfor ja kaltsium. Uuringud on näidanud, et chia seemned võivad aidata veresuhkrut ja -rõhku kontrolli all hoida.

Chia seemne puding kollageeniga.

Kus kasutada

Chia seemnetel ei ole konkreetset maitset ja sellepärast saab neid kasutata põhimõtteliselt igas toidus. Tänapäeva toiduainetööstuses on kogub ühe rohkem popolaarsust nende lisamine kõrgema toiteväärtuse saamiseks leibadesse, hommikusöökidesse ja magustoitudesse.

•  Lisage paar teelusikatäit salatitele, hautistele või suppidele.

• Segage salatikastmesse, marinaadi, jogurtisse, pudrule või koogi/leiva taignasse.

• Sega chia-geel paksendajaks smuutisse, pudingusse või suppi.

• Kasutage neid munade asendamiseks küpsetamisel. Ühe terve muna jaoks sega 1 tl terveid chia seemneid või 2 tl jahvatatud seemneid 3 spl veega. Oota vähemalt 5 min ja tekstuur peaks olema nagu toorel lahti klopitud munal.

Kasuta chia seemneid smuutide sees ja kaunistuseks.

 

Viited:

https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/food-features/chia-seeds/

https://www.healthline.com/nutrition/11-proven-health-benefits-of-chia-seeds

https://unsplash.com/photos/MsTOg6rhRVk

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata.