C-vitamiin, kas tõesti imerohi?

c-vitamiin

C-vitamiin, tuntud ka kui askorbiinhape, on tervisele olulise mõjuga. C-vitamiini puudus mõjub laastavalt koge kehale, alates immuunfunktsioonidest kuni naha tervise ja energiatasemeni. Pikaaegne C-vitamiini defitsiit võib põhjustada tõsisemaid tervisehädasid ning tõsta krooniliste haiguste riski. Toitudes tervislikult ja mitmekesiselt ning lisades oma menüüsse suurema C-vitamiini sisaldusega toite, saame edukalt vältida selle olulise vitamiini defitsiiti.

Toetab immuunsüsteemi ja tugevdab tervist

C-vitamiini sisaldusega toidulisandite tarbimine võib olla lihtne ja tõhus viis immuunsussüsteemi toetamiseks. Näiteks soodustab C-vitamiin haavade kiiremat paranemist. Lisaks on sellest vitamiinist kasu ka hingamisteede haiguste ja külmetuse korral. Ühes Šveitsis läbiviidud uuringus leiti, et piisava koguse C-vitamiini tarbimine aitas leevendada hingamisteede haiguste sümptomeid ja kiirendada paranemisprotsessi. Vitamiini tarbimine vähendas ka teiste haigusseisundite, sealhulgas kopsupõletiku, malaaria ja kõhulahtisuse esinemissagedust.

Toetab säravat jumet

C-vitamiini leidub paljudes nahahooldustoodetes. Tänu antioksüdantsetele omadustele on C-vitamiin naha tervisele kasulik mitmel erineval viisil – see osaleb kollageeni sünteesis, aeglustades naha vananemist. Lisaks kaitseb see vitamiin ultraviolettkiirgusest tingitud vabade radikaalide negatiivse mõju eest. Uuringud on näidanud, et C-vitamiin võib pärssida melaniini tootmist, vähendades pigmendilaikude teket.

Soodustab raua imendumist

Üks peamisi C-vitamiini eeliseid on võime suurendada raua imendumist, mis aitab ennetada rauavaegusaneemiat. Ühes uuringus leiti, et 100 milligrammi C-vitamiini tarbimine söögi ajal suurendas raua imendumist lausa 67%.

Parandab aju talitlust

C-vitamiin on kasulik ka aju tervisele. Näiteks on uuringutes leitud, et C-vitamiini sisaldus veres on dementsetel inimestel normist madalam. Lisaks selgus, et antioksüdantiderikka toidu söömine või täiendava C-vitamiini tarbimine toidulisandina vähendab kõrge eaga kaasnevate kognitiivsete probleemide tekkimist. On uuritud ka C-vitamiini mõju koos E-vitamiiniga – leiti, et nende kahe vitamiini koos tarbimine vähendas Alzheimerisse haigestumist.

Milline on optimaalne C-vitamiini päevane annus?

Täiskasvanutel on soovitatav tarbida 100 milligrammi C-vitamiini päevas. Mehed vajavad natukene rohkem C-vitamiini kui naised, teismelised ja lapsed aga 40–65 mg päevas. Suitsetajatel on võrreldes teistega suurem C-vitamiini vajadus (30 mg/päevas rohkem). Samuti vajavad suuremaid koguseid rasedad ja imetavad emad (10mg/päevas rohkem).

Tugeva C-vitamiini defitsiidi korral võib olla õigustatud ka 1000 mg päevane annus, kui see on jagatud väiksemateks doosideks. Oluline on selline suur annus tarbida päeva peale ära jagatuna.

Kui palju C-vitamiini organism korraga omastab?

C-vitamiini paremaks imendumiseks ja selle uriiniga kehast väljaviimise vältimiseks on kõige parem võtta väiksemaid annuseid kogu päeva vältel. Optimaalne on tarbida 200–500 mg C-vitamiini päevas. Suuremates kogustes tarbitud C-vitamiin ei imendu. Oksendamise või muu tervisehäda puhul võib tekkida suurem C-vitamiini puudujääk kehas. C-vitamiin imendub kõige paremini koos söögiga. Seega tarbi C-vitamiini preparaate söögi ajal või pärast sööki. Kõige paremini imendub C-vitamiin tervislikust mitmekesisest toidust, mille alla käivad ka supertoidud.

C-vitamiini allikad

Mitmele võib tulla üllatusena, et tsitruselised ei olegi number üks C-vitamiini allikas – näiteks on 100 g kohta suurem C-vitamiini sisaldus paprikal ja mustsõstardel. Veel võib üles loetleda erinevad marjad nagu astelpaju, mustad ja punased sõstrad, kibuvits; puu- ja köögiviljadest brokoli, kaalikas, valge peakapsas, tomat või tsitruselised apelsin, greip, mandariin.

Be More supertoitudest on suurepärane allikas Be Healthy supertoidusegu – 1 supilusikas pulbrit katab terve päevase C-vitamiini vajaduse! Veel võib esile tuua Be Active supertoidusegu, mille 2 supilusikatäit katab kogu päevase C-vitamiini vajaduse ning sisaldab lisaks veel ka rauda ning foolhapet, mis vähendavad väsimust. Ka Be Beautiful supertoidusegus on palju C-vitamiini, mis toetab välist ilu.

C-vitamiin laguneb kergesti temperatuuri, hapniku ja valguse toimel. Sellepärast on oluline teada:

  • ära säilita või leota puu- ja köögivilju vees
  • väldi liigset kuumtöötlemist, st tarbi võimalusel toorelt
  • kasuta ära köögiviljade keeduvedelik
  • hoia värsked puuviljamahlad külmikus, lahtiselt mitte kauem kui 2–3 päeva

c-vitamiin

Oleme Be More e-poodi kokku kogunud ühe eraldi kategooria alla kõik tooted, mis omavad eriliselt kõrget mõju immuunsüsteemi toetamisel ja haiguste ennetamisel. Tutvu kategooriaga ja ole terve!

Autor: toitumisnõustaja Riin Reimer

Kasutatud allikad:

https://draxe.com/nutrition/vitamin-c-side-effects/

https://draxe.com/nutrition/best-vitamin-c-supplement-benefits/

https://draxe.com/nutrition/vitamin-c-deficiency-symptoms/

https://toitumine.ee/energia-ja-toitainete-vajadused/vitamiinid/c-vitamiin

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata.