Maksa puhastamine toksiinidest – 5 nippi toitumisterapeudilt

maksa puhastamine toksiinidest

Maks on meie kehas olulisim ja ka suurim organ. See täidab mitmesuguseid ülesandeid, alates valkude, kolesterooli ja sapi tootmisest kuni vitamiinide, mineraalainete ja isegi süsivesikute säilitamiseni. Samuti lagundab see toksiine ja väljutab neid meie organismist. Seetõttu on maksa heas vormis hoidmine hea tervise säilitamiseks oluline.

Mida teha selleks, et maksa heas vormis hoida?

Tegelikult polegi maks ainuke organ, mis tegeleb toksiinide väljutamisega. Kogu detox protsessi on kaasatud nii maks, neerud, nahk, kopsud kui ka seedesüsteem. Seega õigem küsimus on: kuidas toetada kogu organismi ja efektiivistada protsessi, mille lõppeesmärk on mürkide väljutamine? Seda saab teha läbi tervisliku eluviisi ja mitmekesise ning vitamiini- ja mineraalainete rikka toitumise.

Mis on toksiinid ja kuidas need meie kehasse satuvad?

Lihtsustatult öeldes on toksiinid kahjulikud ained, mida toodavad nii taimsed, loomsed kui bakterite rakud. Me puutume nendega igapäevaselt kokku:

  • õhus
  • toidus
  • ravimites
  • kosmeetikas
  • ja jookides sisalduvate toksiinide kaudu (nt alkohol)

Toksiinide liigne kogus meie kehas võib esile kutsuda mitmeid terviseprobleeme nagu probleemid nahaga, krooniline väsimus, peavalud, toidutalumatus, nõrk immuunsus ja rasvumine, sh rasvmaks.

Kui inimene on füüsiliselt aktiivne, toitub tervislikult, ei suitseta ja ei liialda alkoholi tarbimisega, saab meie organism suurepäraselt mürkide väljutamisega hakkama. Maksa kohta öeldakse ka, et see on isepuhastuv organ ja selleks, et seda üle koormata, peab järjepidevalt viibima väga saastatud keskkonnas, sööma rämpstoitu ja liigtarvitama alkoholi.

maksa puhastamine toksiinidest

Kuidas toitumisega organismi detox protsessi toetada?

Toidu kaudu organismi sattunud toksiinidega tegelevad kõigepealt meie soolestikus olev lima, maohape ja immuunrakud. Need moodustavad võimsa kaitsebarjääri. Kuid kui toksiinide hulk on liiga suur, siis pääsevad toksiinid läbi kaitsebarjääri verre ja sealt edasi viiakse nad maksa. Maksas algab detox protsess, mille erinevates etappides vajame näiteks:

  • B-grupi vitamiine
  • erinevaid antioksüdante (flavonoide, C- ja E vitamiini, seleeni jm)
  • erinevaid aminohappeid (valkusid)

Seega peame jälgima, et meie menüü oleks B-grupi vitamiinide, erinevate aminohapete- ja antioksüdantide rikas. Seda kõike saavutame, kui sööme mitmekesiselt. Näiteks tuleb iga päev süüa vähemalt 500 g köögivilju (v.a kartul ja bataat), 200-400 g marju või puuvilju, 1-2 peotäit pähkleid. B-grupi vitamiine saame peamiselt kätte lihast, kuid ka paljudest teraviljadest. Antioksüdantide allikaks on mitmed köögiviljad, marjad, puuviljad, maitsetaimed ja ka näiteks vürtsid või supertoidud.

Toksiinide hulga vähendamiseks organismis:

  • Ole füüsiliselt aktiivne
  • Söö igapäevaselt rohkelt köögivilju, marju, puuvilju ja lisada toidule vürtse (nt kurkumit) ja maitserohelist 
  • Ära liialda alkoholiga
  • Ära suitseta
  • Väldi liigset suhkrut ja rafineeritud koostisosi sisaldavaid toiduaine

Pea meeles, et ühekordsed ja lühiajalised detoks kuurid ei anna piisavat kaitset ja puhastavat toimet meie kehale. Oluline on, et tervislik eluviis ja korrektne toitumine oleks igapäevase elu osa!

Autor: Toitumisterapeut Diana Zintsenko

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata.