5 igapäevast harjumust, mis aitavad immuunsüsteemi tugevana hoida

Maga piisavalt

Uni ja immuunsus on tihedalt seotud – ebapiisav või halva kvaliteediga uni on seotud suurema vastuvõtlikkusega haigustele ning piisava puhkuse saamine tugevdab meie organismi töövõimet. Täpselt seetõttu on haigena vaja rohkem puhata ja magada, et immuunsüsteem saaks haigusega paremini võidelda. Täiskasvanud peaksid magama öösiti 7 või enam tundi, samas kui teismelised vajavad 8–10 tundi ning nooremad lapsed ja imikud kuni 14 tundi und. On tehtud ka uuring, mille tulemused näitasid, et inimeste seas, kes magasid rohkem kui kuus tundi esines külmetushaiguseid vähem kui nende seas, kes magasid alla kuue tunni.

Kui sul esineb probleeme unega, tasuks loobuda nutiseadmete kasutamisest vähemalt tund aega enne magama minekut. Telefonist, telekast ja arvutist eralduv sinine valgus häirib ööpäevarütmi ning keha loomulikku ärkveloleku ja unetsüklit. Samuti tasuks magada täiesti pimedas toas või kasutada magamiseks mõeldud silmakatteid. Uneprobleemide parandamiseks tasuks igal õhtul samal ajal magama minek ja regulaarselt sportida.

Joo rohkelt vett

Vee joomine ei kaitse mikroobide ja viiruste eest, kuid dehüdratsiooni vältimine on tervise jaoks oluline. Dehüdratsioon ehk vedelikupuudus võib põhjustada peavalu, vähendada füüsilist võimekust, keskendumist, meeleolu, seedimist ning südame- ja neerutalitlust. Need vedeliku puudusest tingitud probleemid võivad suurendada vastuvõtlikkust haigustele.

Dehüdratsiooni vältimiseks peaks jooma päevas piisavalt vedelikku, et uriin värvus oleks kahvatu kollane – see annab märku, et oled piisavalt vedeliku tarbinud. Soovituslik on juua vett, kuna selles pole kaloreid, lisaaineid ja suhkrut. Eriti hea, kui saad seda rikastada vajalike mineraalainete seguga.

mineraalained

Vähenda oma stressitaset

Stressi ja ärevuse leevendamine on toimiva immuunsuse võtmeks – pikaajaline ärevus, halb enesetunne ja depression soodustavad põletike ja immuunrakkude funktsiooni häirumist. Tegevused mis aitavad stressi maandada on näiteks meditatsioon, sport, päeviku pidamine, jooga ja ka mindfulness harjutused. Kindlasti tasub mõelda nende tegurite peale, mis stressi tekitavad, kirjutada need paberile ning mõelda, kas on võimalik neid enda elust eemaldada. Suuremate murede korral aitab kindlasti ka professionaali, näiteks nõustaja või terapeudi, poole pöördumine.

Kergemate ärevuse ja stressisümptomite puhul aitavad meelerahu leida Relax kapslid.

Harrasta tervisesporti

Mõõdukas treening võib vähendada põletikku ja soodustada immuunrakkude tervislikku liikumist. Sörkimine, rattasõit, kõndimine, ujumine ja matkamine on head tervisespordi variandid, vali endale sobivaim variant. Igasugune liikumine aitab samuti ka stressi vähendamisele – kuigi sellel momendil võib sport olla viimane mõte peas, siis tasub olla sihikindel – see on sinu enda hea enesetunde nimel. Leia midagi, mis meeldib Sulle ja mida näed end harrastamas regulaarselt.

sport

Tekita tervislikud toitumisharjumused

Tervislik toit toetab ka immuunsüsteemi – söögist saadavad toitained mõjutavad immuunrakke, toetades nende tööd. Kasulikud toitained toetavad ka soolestiku mikrobioomi, millel on suur roll meie immuunsüsteemis. Parimate tulemuste saavutamiseks on oluline tervislik toitumine, eriti oluline on oma toidulauad rikastada erinevate puuviljade, köögiviljade, pähklite, seemnete ja kaunviljadega, mis sisaldavad rikkalikult toitaineid ja antioksüdante. Viimased aitavad põletikku vähendada ja kaitsevad keha vabade radikaalide eest.

Immuunsust tugevdavad ka paljud vitamiinid ning suuremat rolli mängivad just A-vitamiin, B6-vitamiin, C-vitamiin, D3-vitamiin ja E-vitamiin. Tsink, raud ja seleen on mineraalained, mis aitavad tugevdada immuunfunktsiooni, kaitstes rakukahjustuste eest ja leevendades põletikku.

Oluline on tarbida ka tervislikke rasvu nagu oliiviõli ja oomega-3 sisaldusega õlid, sest need on põletikuvastase toimega. Kuna krooniline põletik pärsib immuunsust, toetavad tervislikud rasvad meie head tervist. Head allikad nendeks on näiteks chia seemned või kanepiseemned.

Ka soolestiku tervis ja immuunsus on omavahel tihedalt seotud. Hapendatud toiduained ja probiootikumid tugevdavad tervist, aidates immuunsüsteemil tuvastada ja hävitada kahjulikke patogeene.

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata.