Millised toidud aitavad sügisväsimusest lahti saada?

Päevavalguse määra vähenemine sügisel ja talvel, mõjutab keha ärkvel oleku ja une tsüklit. Valgus mõjutab käbinäärmes toimuvat melatoniini sünteesi. Melatoniin reguleerib ööpäevast ärkvel oleku ja une rütmi. Valguse vähenemine tõtab melatoniini taset, mis omakorda suurendab unisust ja uimasust.

Millist rolli mängib tervislik toitumine väsimuse ennetamise juures?

Kui sa soovid ka sügisel ja talvel püsida vormis ja tervena, on oluline oma toitumist kohandada. Tarbi rohkem vitamiinidest ja mineraalainetest pakatavaid toite, mis toetavad sinu immuunsust.

Toitainete vaene ning kesine toidulaud suurendab väsimustunnet. Ka on oluline süüa piisavalt ja vältida veresuhkru taset trastiliselt tõstvaid toite. Peale kiiret veresuhkru tõusu toimub ka kiire veresuhkru taseme langus, mis põhjustab uimasust ja nõrkust. Seega veresuhkru taseme kõikumine on üheks väsimuse põhjustajaks.

Kiudainete rikkad toidud aitavad hoida veresuhkru taset tasakaalus. Tarbides süsivesikuid koos tervislike rasvade ja valkudega, aitad ennetada veresuhkru taseme kõikumisi.

Millised söögid ja supertoidud aitavad mul väsimusest jagu saada?

VesiKuigi rohke vee joomine ei ole väsimusravim, on see siiski oluline. Vedeliku puudus kehas muudab väsimuse hullemaks. Piisav vee joomine toetab head tervist ja energia taset.

KöögiviljadEelista tärklisevaeseid köögivilju. Oluline on süüa võimalikult mitmekesiselt, et saada kätte kõik vajalikud toitained. Seega tarbi köögivilju paljudes värvitoonides.

BanaanidNeed on hea kaaliumi, kiudainete ja süsivesikute allikas. See süsivesikute ja kiudainete kombinatsioon annab energiat pikaks ajaks.

KakaoOn tõestatud, et kakaos sisalduvatel antioksüdantidel on tervisele palju kasu. Näiteks toetab kakao tarbimine kogu keha verevarustust. See aitab kaasa hapniku transportimisele ajju ja lihastesse, mis parandab nende tööd. Kindlasti on verevarustuse paranemisest eriti kasu treeningutel. Kakao aitab vähendada vaimset väsimust ja parandada meeleolu. Kakao sisaldab ka stimuleerivaid ühendeid, nagu teobromiin ja kofeiin, mis tõestatult tõstavad vaimset energiat ja meeleolu.

Yerba mateSee on Lõuna-Ameerikast pärineva ürdi kuivatatud lehtedest valmistatud teejook. On tõestatud, et yerba matel on positiivne mõju tervisele. Yerba maté sisaldab antioksüdante ja kofeiini. Yerba maté kofeiin soodustab hormooni epinefriini tootmist, mis suurendab energiat. Kuid erinevalt teistest ergutitest ei tõsta yerba maté vererõhku ega pulssi. Loomuuringud on näidanud, et yerba maté võib parandada vaimset keskendumist ja meeleolu.

Goji marjadGoji marju on Hiina meditsiinis kasutatud oma heade omaduste tõttu sajandeid. Goji mari on hea antioksüdantide, vitamiinide, mineraalainete ja kiudainete allikas. Kiudained aeglustavad süsivesikute imendumist, mistõttu vabaneb neis olev energia aeglasemalt, hoides veresuhkru ja energia taset stabiilsene. Goji marju on lihtne segada jogurtisse ja lisada smuutisse. Goji marju võib süüa ka paljalt.

Kas on toiduaineid, mis pigem muudavad mind uimaseks?

Tugevalt töödeldud toitudes on vähem toitaineid kui töötlemata või vähem töödeldud toiduainetes.

Suhkur tõstab energiataset kiirelt, kuid ka energia langus peale suhkruste söökide tarbimist on sammuti nobe. Selline järsk energia langus suurendab väsimustunnet. 

Väga paljud joovad kohvi, et tõsta oma energia taset. Mõõdukas kohvi tarbimine seda teebki. Kuid liiga palju kofeiini võib põhjustada närvilisust, südame pekslemist, kõrget vererõhku, ärevust ja unetust. Lisaks võib peale kohvi mõju lõppemist tunda end veel rohkem väsinuna.

Kas toidukordade planeerimine on väsimuse perioodil oluline? Miks?

Uuringud näitavad, et hommikusöök parandab erksust ja keskendumisvõimet, aitab langetada kaalu, ennetades päeval ülesöömist ning ennetab rasvumist, diabeeti ja südamehaigusi. Tervislik toitumine ei tohiks hommikusöögiga lõppeda. Tasakaalustatud toitumine kogu päeva vältel on oluline püsivaks energiaks. Söö portse iga 3 tunni tagant, et hoida energiatase stabiilsena.

Tarbige tasakaalukalt puuvilju, köögivilju, täisteratooteid, tervislikke rasvu ja valku. Vältige või piirake rämpstoitu, milles on palju suhkrut ja rafineeritud rasva.

Leave a Reply

Your email address will not be published.